چقدر در زندگی خود ناگزیر به قضاوت درباره دیگران می شوید؟؟!!
1- نباید درباره مومن قضاوت کرد و اگر فعل بد و زشتی مرتکب شد ما باید از فعل زشت او متنفر باشیم و شخص مومن را به دلیل ایمانش دوست داشته باشیم.
2- در بعضی جاها از بین بردن آبروی دیگران نه تنها جایز بلکه واجب است . این مساله در فقه ما به نام جرح راوی است.
خلاصه اش اینکه : اگر آبروی کسی به او کمک کند انسان های بی شماری را گمراه کند باید آبروی نا بجای او را از بین برد.
مثل اینکه شخص منافقی برای خود جایگاهی درست کند و بعد از کسب وجهه مقبول شروع به جعل حدیث کند و به دروغ مطالبی را به پیامبر (ص) نسبت دهد. در این جا باید به مقابله با این شخص پرداخت چرا که ترحم بر پلنگ تیز دندان جفا بود بر گوسفندان.
3- سخن از قضاوت درباره اشخاص در محیط مجازی که شخصیت ها مجازی هستند خیلی نمی تواند معنا داشته باشد.
4- هرگز نباید از الفاظ رکیک استفاده کرد و نباید به دیگران توهین کرد.
5- رد و انکار شدید یک اندیشه اگر چه سبب ناراحتی صاحب اندیشه شود عمل زشتی به شمار نخواهد آمد.
شور مومنانه در کنار عقل لازم است.
کاتولیک تر از پاپ شدن - انقلابی تر از امام شدن غلط است چون نشانه عمل جاهلانه است.
شور و شعور هر دو لازم است. و تمام بدبختی ها از این است که یا شور بدون شعور وجود دارد یا شعور بدون شور
البته شاید بتوان گفت که شعور بدون شور امکان ندارد
وقتی خبر شهادت امام حسین (ع) را برایش آوردند اظهار تاسف !!! کرد البته بعد کلی توبه کرد که چرا مقداری از وقت خود را از عبادت دور شده و در امر دنیایی اظهار تاسف کرده!!
به راستی شیعه حسین (ع) می تواند بدون شور باشد؟
آیا ابوذر مسلمان نبود که نمی توانست در مقابل معاویه سکوت کند و با فریادهای خود آنها را رسوا می کرد؟
شما دوست داشته باشید یا خیر واقعیت تغییر نمی کند
جنگ خیر و شر از هابیل و قابیل شروع شده و هنوز هم ادامه دارد
بله ما هم محیط بدون درگیری را دوست داریم
اما وقتی دشمن با شمشیر به سوی ما شتابان شده ما باید به او لبخند بزنیم؟؟!!
بازوی امیر المومنین (ع) که او را ملقب به قتال العرب کرد برای کدام شیعه است؟؟!!
اشتباه نشود نمی گویم باید جنگید
اما شعور بدون شور هم غلط است!
مطالب کامل تر را در آدرس زیر ببینید:
http://www.mypardis.com/Society/pasokhgoo/forum/?forumid=367688
شما خدا را زورگو نمی دانید؟؟!!
1-چرا مبصر کلاس شدن امری دوست داشتنی است؟
2- چرا دختر بچه ها دوست دارند مادرشان به آنها اجازه دهد ظرف بشورند؟
3- آیا اگر راهنمایی و رانندگی مردم را مجبور نکند برای رانندگی دوره ببینند و گواهینامه بگیرند در حق آنها خدمت کرده است؟
4- آیا مجبور کردن به بستن کمر بند ایمنی بد است؟
5- آیا فضا نوردی که باید در این کره آموزش های سخت ببیند و در فضای مجازی بدون جاذبه بماند باید از این کار برنجد؟
6- مادری که دختر خود را در پر قو بزرگ کرده و هرگز نگذاشته این کودک سختی بکشد آیا مسئول ناتوانی های دختر خود در زندگی مشترک با شوهر نیست؟
7- آیا پدری که دست فرزند را رها می کند تا خودش راه رود (مسئولیت راه رفتن را به او میدهد اگر چه طفل زمین بخورد) در حق بچه اش بدی کرده است؟
8- آیا آهنگری که بر آهن مذاب میکوبد آهن را ناقص می کند یا کامل؟
9- سنگ معدن طلا که در کوره حرارت میبیند به کمال می رسد یا نقص؟
10- آیا مستقل شدن از پدر و مادر= به عهده گرفتن مسئولیت خود و دیگری مطلوب است؟
شما چه مثال هایی می دانید؟
اول العلم معرفه الجبار و آخره تفویض الامر الیه
در ابتدای شناخت خدا با موجودی زورگو مواجه می شوی اما در انتهای مسیر هیچ اختیاری برای خودت نمی خواهی.
وقتی اسلام را می پذیریم خدایی را می فهمیم که می گوید این کار را بکن ، آن را انجام نده و ... در تمام زندگی خود با دستوراتی مواجه هستیم که شاید اطاعت از آنها را دوست نداشته باشیم . ولی وقتی با تهدید عذاب مواجه می شویم اطاعت را انتخاب می کنیم چرا که صلاحمان در اطاعت است. خدایی قاهر که هیچ راه فرار از تحت حکومت او نداریم پس راه معقول اطاعتش است.
اما این حالت انسانی است که شناخت او بسیار کم و ناچیز است (چون در ابتدای راه است.) و اگر به شناختی کامل تر از خدا دست بیابد همیشه به دنبال این است تا فعل مورد نظر خدا را تشخص دهد و آن را انجام دهد.
آن گونه که اگر بهشت و جهنمی نیز وجود نداشته باشد او تنها یک چیز را انتخاب می کند و آن اطاعت از دین.
اگر درک این سخت است نشان دهنده این است که در ابتدای راه هستیم پس باید فعال تر شویم.
مثل اینکه کودکی را مجبور می کنی به مدرسه برود او این را دوست ندارد و اگر فشار والدین نباشد به مدرسه نمی رود اما همین شخص وقتی به شناخت بیشتری دست می یابد سالهای طولانی را در دانشگاه و ... به تحصیل می پردازد بدون اینکه هیچ فشاری بر او باشد. ( و چه بسا فشارها برای ترک تحصیل او باشد.)
پس وعید عذاب هم یکی از بزرگترین نعمت هایی است که خدا ارزانی ما کرده است.
ما زورگویی را دوست نداریم چون همیشه زورگویی را همراه ستم می دانیم در حالی که خدا ستمکار نیست.
علاوه بر اینکه خداوند هیچ اجباری برای پذیرفتن دین قرار نداده و صرفا راه صحیح را تبیین کرده است . (لا اکراه فی الدین قد تبین الرشد من الغی)
دین نعمت است و دستورات آن لطف خدا در حق بندگان ! آیا ما واقع بین هستیم؟؟!!
چقدر در زندگی خود ناگزیر به قضاوت درباره دیگران می شوید؟؟!!
1- نباید درباره مومن قضاوت کرد و اگر فعل بد و زشتی مرتکب شد ما باید از فعل زشت او متنفر باشیم و شخص مومن را به دلیل ایمانش دوست داشته باشیم.
2- در بعضی جاها از بین بردن آبروی دیگران نه تنها جایز بلکه واجب است . این مساله در فقه ما به نام جرح راوی است.
خلاصه اش اینکه : اگر آبروی کسی به او کمک کند انسان های بی شماری را گمراه کند باید آبروی نا بجای او را از بین برد.
مثل اینکه شخص منافقی برای خود جایگاهی درست کند و بعد از کسب وجهه مقبول شروع به جعل حدیث کند و به دروغ مطالبی را به پیامبر (ص) نسبت دهد. در این جا باید به مقابله با این شخص پرداخت چرا که ترحم بر پلنگ تیز دندان جفا بود بر گوسفندان.
3- سخن از قضاوت درباره اشخاص در محیط مجازی که شخصیت ها مجازی هستند خیلی نمی تواند معنا داشته باشد.
4- هرگز نباید از الفاظ رکیک استفاده کرد و نباید به دیگران توهین کرد.
5- رد و انکار شدید یک اندیشه اگر چه سبب ناراحتی صاحب اندیشه شود عمل زشتی به شمار نخواهد آمد.
شور مومنانه در کنار عقل لازم است.
کاتولیک تر از پاپ شدن - انقلابی تر از امام شدن غلط است چون نشانه عمل جاهلانه است.
شور و شعور هر دو لازم است. و تمام بدبختی ها از این است که یا شور بدون شعور وجود دارد یا شعور بدون شور
البته شاید بتوان گفت که شعور بدون شور امکان ندارد
وقتی خبر شهادت امام حسین (ع) را برایش آوردند اظهار تاسف !!! کرد البته بعد کلی توبه کرد که چرا مقداری از وقت خود را از عبادت دور شده و در امر دنیایی اظهار تاسف کرده!!
به راستی شیعه حسین (ع) می تواند بدون شور باشد؟
آیا ابوذر مسلمان نبود که نمی توانست در مقابل معاویه سکوت کند و با فریادهای خود آنها را رسوا می کرد؟
شما دوست داشته باشید یا خیر واقعیت تغییر نمی کند
جنگ خیر و شر از هابیل و قابیل شروع شده و هنوز هم ادامه دارد
بله ما هم محیط بدون درگیری را دوست داریم
اما وقتی دشمن با شمشیر به سوی ما شتابان شده ما باید به او لبخند بزنیم؟؟!!
بازوی امیر المومنین (ع) که او را ملقب به قتال العرب کرد برای کدام شیعه است؟؟!!
اشتباه نشود نمی گویم باید جنگید
اما شعور بدون شور هم غلط است!
مطالب کامل تر را در آدرس زیر ببینید:
http://www.mypardis.com/Society/pasokhgoo/forum/?forumid=367688
این سوال سابقه بسیار طولانی دارد:
آیا کاری که ما انجام می دهیم و علیه دستورات خداست به معنای محدود بودن قدرت خداست؟؟!
یا اینکه کارهای زشت ما هم باید به حساب خدا نوشته شود؟!
شهوت را چگونه پاسخ دهیم؟
بستن کمربند عفت چگونه است؟؟
کمربند عفت
چند روزی مطلبی به عنوان کمربند عفت نوشته و تبلیغ شد.
در گروه نیز سوالی درباره مجاز بودن استفاده از آن مطرح شد اما بنده ابتدا فکر کردم اشتباهی صورت گرفته و به جایی که در گروههای جک نوشته شود اینجا ثبت شده در نتیجه آن را حذف کردم به این امید که هر کس می خواهد بخندد در جای مناسب این مجال را می یابد.
اما با کمال تعجب دیدم که دوستان از حذف این سوال ناراحت شدند.
به قول یکی از دوستان نمی دانیم به مطلب بخندیم یا به گوینده
به هر حال اجازه دهید در کنار این فضای خنده از جهتی نیز این مطلب را جدی لحاظ کرده و به آن پاسخ دهیم.
افراط و تفریط
مسائل جنسی همیشه برای بشر مطرح بوده اما متاسفانه افراد زیادی نتوانسته اند در آن مسیر درست را انتخاب کنند و از یک سو شاهد افراط و از دیگر سو شاهد تفریط ها هستیم.
امام علی علیه السلام : نادان را همیشه در حال افراط یا تفریط می بینى.
نهج البلاغة: الحکمة70.
از نظر ما نیروی جنسی جزئی از وجود انسان است و خلقت هیچگاه بی حکمت نخواهد بود.
و هر چه که ریشه در فطرت و خلقت دارد پاسخ مناسب و درست می طلبد.
آنچه سبب زشت شدن است عکس العمل های زشت و نابجا در مقابل در خواست های به حق است.
افراط رایج
البته در این مساله همیشه و علی الخصوص در دنیای معاصر جانب افراط پر رنگ تر است.
دنیا امروز به گونه ای درآمده که هر کسی به راحتی می تواند جانب افراط را بگیرد و به مقصود خود نیز برسد.
در دنیای گذشته شاهان می توانستند با درست کردن حرمسراها در این زمینه تنوع طلبی کنند.
در قطعاتی از تاریخ ایران مواجه هستیم با اینکه شاه دستور می داد تمام زنان زیبا را از نقاط مختلف گرفته و به نزد او آورند . و هر سال تمام زنان حرمسرا تعویض می شدند به گونه ای که حتی به بعضی هیچ نوبت نمی رسید!!!!
اما امروزه این خواسته شاهانه به تبع تمدن منحوس غرب برای همه مهیا است.
چون در گذشته مخارج بالا و ... مانع می شد هر کسی این کار را بکند
اما فرهنگ برهنگی غرب و برهنگی فرهنگی آن و زدودن قبح از مسائل قبیح سبب شده که در بعضی کشورها حتی در معابر عمومی ....
امروزه کانونی برای خانواده باقی نمانده
چون آنچه برای اندرونی و پستوی خانه ها بود در صفحه تلویزیون و ... است.
و این امر افراطی که شاید از دور برای عده ای زیبا بنماید ضربات هولناکی بر انسان و انسانیت وارد کرده که دیدن آن چندان سخت نیست.
فرق غریزه جنسی با دیگر تمایلات و اشتهاها
انسان تشنه می شود و به تبع باید آب بنوشد
گرسنه می شود و باید غذا بخورد و...
خلاصه اینکه هر خواسته درونی پاسخی از بیرون برای آن تعبیه شده
اما اگر پاسخ نامناسب داده شود بنیان زندگی سالم ویران خواهد شد.
اگر کسی در هنگام تشنگی اب شور دریا را بنوشد چه خواهد شد؟؟!!
چنین کسی در نهایت با نوشیدن فراوان اب از تشنگی هلاک خواهد شد!!
میل جنسی اگر از اعتدال خارج شود در واقع پاسخ می گیرد
اما به جای آب گوارا آب شور می نوشد
در نتیجه به جاری رفع نیاز -- لحظه به لحظه نیاز شدیدتر خواهد شد!
تفریط
تفریط نیز همیشه به گونه ای وجود داشته
مثلا در بین هندی ها که معمولا افرادی در این مناطق به ریاضت می پردازند راه تعالی و رشد را بریدن و منقطع شدن کامل از دنیا می دانند.
مثلا ممکن است برای ریاضت یک مرتاض ?? سال دیگی را هم بزند که در آن مدفوع ریخته شده است!!!
و یکی از دیگر تفریط های آنها در مساله جنسی است.
در گوشه ای از زندگی گاندی زن او را نشان می دادند که با افتخار و بالیدن به شوهر خود می گفت حتی یک بار هم رابطه جنسی نداشته اند!!(فرزند گاندی فرزند خوانده بود)
تفریط در اسلام و ممانعت پیامبر(ص)
هنگامی که ایات درباره زندگی جاودان و دنیای دیگر نازل شد
عده ای تصمیمی عاقلانه گرفتند و خواشتند که به جای این دنیای حقیر و زودگذر سرای باقی را انتخاب کنند
دل از دنیا کنده و جمع شدند تعدای از آنها سعی گرفتند خود را اخته سازند و و خود را از مردانگی بیاندازند.
هدفشان عالی بود اما مسیر را اشتباه تشخیص داده بود
و به لطف خدا بزرگ معلم بشریت راه را به آنها نشان داد و مانع افراط ها شد:
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : خوشا به حال کسى که براى خداوند، عزّ ذکره، فروتنى کند و از آنچه برایش حلال کرده نیز کناره گیرد بى آن که از سنّت من روى گرداند؛ زرق و برق دنیا را کنار نهد، بى آن که از سنّت من منحرف شود .
تحف العقول : 30 .
پیامبر (ص) بیان کرد که هر کس از سنت من فاصله بگیرد گمراه است
و نکاح را از سنت خود شمرد
و برای اینکه همیشه ما را از افراط به دور سازد احادیثی درباره زنان و دوستی آنها نیز گفت.
کوتاهی انسان ها در سرمشق گرفتن
اگرچه پیامبر (ص) راه را نشان داد اما بشر دست از افراط و تفریط بر نداشت
چرا که امام علی علیه السلام : نادان را همیشه در حال افراط یا تفریط می بینى.
نهج البلاغة: الحکمة70.
در زمان امیرالمومنین نیز خطی از تفریط می بینیم
آنجا که زنی نزد ایشان می اید و از شوهر خود گله می کند که ما را ترک کرده و ...
و حضرت برخوردی غضب الود می نماید و مرد را به خانه و زندگی خود باز می گرداند.
این مسیر پایان نیافت
بعد ها گروههایی از صوفیه به اخته کردن خود می پرداختند و ...
زهد چیست؟
زهد هرگز نداشتن نیست بلکه دل نبستن است.
ممکن است سلیمان با آن همه ثروت باشد اما او زاهد است چون دادن آنچه در تحت اختیار اوست برایش آسان است.
برای او ثروت مانند چسبی بر کف دست است که به راحتی کنده می شود.
اما امان از روزی که چسب بر پشت پرموی دستی باشد
آن وقت است که دل کندن - جان کندن است!!
به فرمایش آقا ممکن است کسی جز یک تسبیح نداشته باشد اما به همان دلبسته باشد و دنیا طلب باشد.
انسانی که به گوشه غاری بخزد
چشمان خود را نابینا کند
یا خود را اخته کند
و به مدل جدید تر که (فقط ذهن جوال انسانی چون علیشاه با مخلوطی شدید از معجون بیکاری به آن رسیده ) کمربند عفت را طراحی کرده اند
اینها در درگاه خدا ارزش ندارد
مگر بودن پسر بچه ? ساله در میان زنان زیبا روی ناپوشیده هنری برای او حساب می شود؟؟!!
مرد آن است که در میدان امتحان راسخ باشد و جوانمردی خود را نشان دهد.
سخت شدن راه مناسب
ازدواج سنت پیامبر(ص) است و بسیار نیکو است که هر شخصی با رسیدن به بلوغ جنسی و فکری به فکر تشکیل خانواده باشد.
تمدن غرب فضا را تغییر داده و امور را از اعتدال خارج کرده است.
تحصیل به گونه ای شده که شخص تا اتمام تحصیل نمی تواند ازدواج کند
تغیرات فرهنگی و میل جوانان به اینکه از همان ابتدا در خانه ای مستقل زندگی کنند
بالا رفتن سطح توقعات
چشم و هم چشمی ها
رفاه طلبی و دنیا زدگی و...
همه سبب شده امکان ازدواج تا مدتها بعد از زمان لازم فراهم نباشد.
اسلام برای اینجا نیز راهکار دارد
و ازدواجی اسان با شرایط کمتر را پیشنهاد کرده
اما متاسفانه فضای فرهنگی جامعه را به گونه ای تغییر داده اند که مثل اینکه صیغه از زنا بدتر است!!
. این جا باید فرمایش امیر بیان را به خاطر آورد که اگر متعه حرام نمی شد زنا نمی کرد مگر انسان شقی
راهکار چیست؟
راهکار عوض کردن فرهنگ و تمدن جامعه است و البته این باید برای برنامه بلند مدت در نظر گرفته شود و وظیفه نخبگان جامعه است.
به هر حال اسلام راه درست را به ما نمایانده و اگر ما مجری نباشیم جز قانونی در گوشه ای نوشته شده نخواهد بود و هیچ ثمری به بار نخواهد آورد!
اما برای کوتاه مدت باید نیز راهکار وجود دارد
و این همیشه نیز بوده چون به هر حال هر کسی با رسیدن به سن بلوغ امکان ازدواج نداشت با اینکه سریعا هیجانات و التهابات بلوغ در او بروز می کند.
برای همین اسلام موثر ترین راه را نیز برای این عرصه نمایانده است.
محدود کردن و بستن راه تحریک برای کسی که امکان ازدواج ندارد الزامی و در عین حال ساده است
اگر کسی این قدم ساده را برنداشت مانند این است که در شیب تند رو به پایین بدود
چنین شخصی بعد از دقایقی قادر به کنترل خود نخواهد بود
اما هرگز این سختی او را بی گناه و غیر مسئول نخواهد کرد
کسی که خود را در معرض هیجانات شدید قرار می دهد خود مسئول تبعات آن خواهد بود
اسلام قدم اول را جدی و محکم گفته
قدم اول چشم است
و نگاه حرام تیری از تیرهای شیطان
چگونه توقع دارید هر صحنه ای را در خیابان و تلویزیون و ماهواره و ... ببینید و بعد ...
حکایت
به جوانی گفتند نهالی تازه را که بر سر راه سبز شده از بیخ در آورد
جوان به تاخیر انداخت تا آنکه جوان پیری فرتوت شد و نهال درختی تنومند
شهوت همین گونه است
اگر عاقل می خواهد آن را کنترل کند باید مراقب نگاه خود باشد
از خوردن غذاهای محرک و خیلی چرب پرهیز کند
از فکرهای بی مورد اجتناب کند
وقت خود را با ورزش و ... سپری کند
و...
خلاصه اینکه نادانی است و افراط و تفریط
عاقل میانه رو