سفارش تبلیغ
صبا
[ و او را از ایمان پرسیدند ، فرمود : ] ایمان بر چهار پایه استوار است ، بر شکیبایى ، و یقین و داد و جهاد . و شکیبایى را چهار شاخه است : آرزومند بودن ، و ترسیدن ، و پارسایى و چشم امید داشتن . پس آن که مشتاق بهشت بود ، شهوتها را از دل زدود ، و آن که از دوزخ ترسید ، از آنچه حرام است دورى گزید ، و آن که ناخواهان دنیا بود ، مصیبتها بر وى آسان نمود ، و آن که مرگ را چشم داشت ، در کارهاى نیک پاى پیش گذاشت . و یقین بر چهار شعبه است : بر بینایى زیرکانه ، و دریافت عالمانه و پند گرفتن از گذشت زمان و رفتن به روش پیشینیان . پس آن که زیرکانه دید حکمت بر وى آشکار گردید ، و آن را که حکمت آشکار گردید عبرت آموخت ، و آن که عبرت آموخت چنان است که با پیشینیان زندگى را در نوردید . و عدل بر چهار شعبه است : بر فهمى ژرف نگرنده ، و دانشى پى به حقیقت برنده ، و نیکو داورى فرمودن ، و در بردبارى استوار بودن . پس آن که فهمید به ژرفاى دانش رسید و آنکه به ژرفاى دانش رسید از آبشخور شریعت سیراب گردید ، و آن که بردبار بود ، تقصیر نکرد و میان مردم با نیکنامى زندگى نمود . و جهاد بر چهار شعبه است : به کار نیک وادار نمودن ، و از کار زشت منع فرمودن . و پایدارى در پیکار با دشمنان ، و دشمنى با فاسقان . پس آن که به کار نیک واداشت ، پشت مؤمنان را استوار داشت ، و آن که از کار زشت منع فرمود بینى منافقان را به خاک سود ، و آن که در پیکار با دشمنان پایدار بود ، حقى را که بر گردن دارد ادا نمود ، و آن که با فاسقان دشمن بود و براى خدا به خشم آید ، خدا به خاطر او خشم آورد و روز رستاخیز وى را خشنود نماید . و کفر بر چهار ستون پایدار است : پى وهم رفتن و خصومت کردن و از راه حق به دیگر سو گردیدن و دشمنى ورزیدن . پس آن که پى وهم گرفت به حق بازنگشت ، و آن که از نادانى فراوان ، خصومت ورزید ، از دیدن حق کور گشت ، و آن که از راه حق به دیگر سو شد ، نیکویى را زشت و زشتى را نیکویى دید و مست گمراهى گردید ، و آن که دشمنى ورزید راهها برایش دشوار شد و کارش سخت و برون شو کار ناپایدار . و شک بر چهار شعبه است : در گفتار جدال نمودن و ترسیدن و دو دل بودن ، و تسلیم حادثه‏هاى روزگار گردیدن . پس آن که جدال را عادت خود کرد ، خویش را از تاریکى شبهت برون نیاورد ، و آن که از هر چیز که پیش رویش آمد ترسید ، پیوسته واپس خزید ، و آن که دو دل بود پى شیطان او را بسود ، و آن که به تباهى دنیا و آخرت گردن نهاد هر دو جهانش را به باد داد . [ و پس از این سخن گفتارى بود که از بیم درازى و برون شدن از روش کارى که در این کتاب مقصود است نیاوردیم . ] [نهج البلاغه]

چکیده ای از اسلام

پس از کشته شدن امام حسین (ع ) و اعتراض ها  ورسـوایى که به دنبال آن پیش آمد , یزید مایل نبود دستش دوباره به خون فرزند رسول خدا (ص )  آغشته شود . مسعودى مى نویسد : مسلم بن عقبه از مردم مدینه بیعت گرفت وهر که نپذیرفت او  را کشت مگر , على بن الحسین (ع ) را.تنها دریکى از نقل هاى طبرى و در تاریخ یعقوبى به  آمـادگـى امـام چـهارم (ع ) براى بیعت با یزید اشاره شده است .تاریخ یعقوبى مى نویسد : على بن  الـحـسـین (ع ) به مسلم گفت : یزید مى خواهد با چه شرطى با وى بیعت کنم ؟ مسلم پاسخ داد :  بـیعت پسر عمو و برادر . حضرت فرمود :اگر بخواهى به شرط اینکه برده او باشم , بیعت کنم این  کـار را خـواهـم کـرد . مسلم گفت : چنین تکلیفى به تو نخواهم کرد . چون مردم دیدند على بن  الـحـسین (ع ) چنین گفت , با خود گفتند : حال که فرزند رسول خدا (ص ) چنین مى گوید , ما  چـرا بـه ایـن شـرط بـا وى بـیعت نکنیم  با توجه به قراین ذیل قطعا باید این نقل را مجعول و  سـاخـتگى دانست و به همان نقل پیشین اعتماد نمود. از آنجا که آن حضرت پایان کارشورشیان را  مى دید و آن را قیامى شیعى و با انگیزه هاى راستینى که مورد نظرائمه (ع ) بوده است نمى دید , از  اول خـود را کنار کشید و با آنان همداستان نشد ,بنابراین مسلم بن عقبه هم ماموریت آزار رسانى  وى را نداشت و دستور بیعت گرفتن از او را هم از طرف یزید نداشته , بلکه دستور خوش رفتارى  با او را از سوى یزیدداشته است
جایى که نقل متعارض هم وجود دارد  باید این نقل را  بـه دیده تردید نگریست ,زیرا کسانى که از بیم جان با چنین شرطى ( بنده زر خرید بودن یزید ) با  مـسـلـم بـن عقبه بیعت کردند , براى توجیه عمل خود ممکن است دست به جعل چنین واقعه اى  زده باشند , به ویژه آنکه در نقل یعقوبى هم حضرت خود ( و بدون وجود درخواست مسلم بن عقبه  ) چـنـیـن شـرطى را مـطرح مى نماید که با شناختى که از شخصیت توحیدى آن حضرت داریم و  ایستادگى جانانه اى که پس از حادثه کربلا در شام و در محضر یزید از خودنشان دادند , قطعا باید  چنین نقلى ساخته و پرداخته همان افراد باشد




مصطفی (پاسخگوی دینی) ::: چهارشنبه 88/9/11::: ساعت 9:1 صبح

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 19


بازدید دیروز: 21


کل بازدید :113898
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
مدیر وبلاگ : علی (کارشناس دینی)[60]
نویسندگان وبلاگ :
مصطفی (پاسخگوی دینی)
مصطفی (پاسخگوی دینی)[36]

مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
 
>>فهرست موضوعی یادداشت ها<<<
بیعت[2] . عرفان[2] . عشق . عقوبت الهی . علت دیدار حضرت موسی و حضرت خضر علیهما السلام . غیب . قرآن . کرامات امامان . گناهان انسان . گناهان شیعیان . مراجعه به حدیث . مرتد شدن مسلمان . مشورت عمر با امام علی(ع) . ملاک پذیرش روایات . موسیقی . نبوت . نماز جماعت . همسران پیامبر(ص) . وب گردی . وراثت امامان شیعه . ولایت فقیه . یزید . کعبه،تخریب . آیا ابلیس از فرشتگان بود؟ . اثبات خدا . اجبار در حجاب . اختیار . ازدواج . ازدواج امام علی(ع) با حضرت زهرا(س) . اصولی و اخباری . اظهار مکاشفات . اعجاز قرآن . افراط و تفریط . ام الصبیان . امام سجاد علیه السلام . امام سجادعلیه السلام . امامت . امامت ائمه افضلتر از مقام نبوت انبیا . انسانهای ما قبل حضرت آدم علیه السلام . اهمیت یک حدیث . اولین کتاب اصولی شیعه . بازدارندگی . بازی با کلمات . بدبینی . برزگان سرشناس شیعه . برهان وجوب و امکان . پیامبر . تحریف . تحریف قرآن . تحصیل . تخصص . تصوف . تصوف در اسلام . توسل . جبر . جن و تاثیر آن در انسان . جنگ با ایران . جنین و عدم اطلاع از جنسیت . حدیث شناسی . حدیث یو م الدار . حره . حضرت خضر علیه السلام . حضرت زهرا(س) . حضرت علی علیه السلام . حضور قلب . داستان . دست خدا . دعا . دعا نویسی . دوست . دوست داشتن . دوستی . دین . دین زوری . زنان . سقیفه . سیاست و اسلام . شهوت . شور مومنانه . شیعه . شیعیان . صیغه . عدم ذکر نام ائمه در قرآن . عدم گناه کردن پیامبران .
 
 
>>لوگوی دوستان<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<